donderdag 2 februari 2012

Magetsi adzoka

Door Mark
Deze twee woorden stonden in een sms'je van Annemarie aan mij. Ze betekenen letterlijk 'de stroom is terug', maar voor het leven van alle dag natuurlijk veel meer. Niet meer in het donker zitten, spullen uit een stinkende koelkast pakken of met de hand wassen.
Ik was erg verbaasd dat de stroom zo snel alweer aangesloten is. Ik had me al verzoend met nog een week zonder electriciteit. Wie zou de rekening van $25.000 hebben voldaan?

Thuisgekomen bleek de stroom inderdaad terug en van de hoofd van ons 'utility department' begreep ik dat de lokale pabo een bedrag van $9.000 had voorgeschoten en zowaar, de bewoners hadden ook een schamele $1.800 bijeengebracht. Kennelijk voldoende voor Zesa om ons weer voor even aan te sluiten.
Het is nu zeer de vraag welke maatregelen genomen worden om de schuld in te lopen, in plaats van te wachten tot we weer afgesloten worden. Ik merk dat ik al wat cynisch geworden ben.

Naast dat er vier dagen geen electriciteit was, ontbrak het ook aan water. Dat was dinsdagmorgen weer geregeld, maar tot mijn verdriet zag ik woensdagochtend het water 'over de straat' lopen. In een poging onze zandwegen wat begaanbaar te maken, had een gehuurde shovel een waterleiding geraakt. Woorden falen te beschrijven hoe het voelt om de ene dag mensen met veel moeite het drinkwater op hun hoofden te zien dragen, en het de volgende ochtend de zandwegen in modderstromen doen veranderen. What a waste!

Zucht, TIA: this is Africa

1 opmerking:

  1. Tja, dat is wel zuur.. van dat drinkwater dan!

    Maar wanneer je in Nederland de stroomrekening laat oplopen tot $25.000,- ben je vast al veel eerder afgesloten van de electriciteit.

    BeantwoordenVerwijderen